www.Love.LoxBlog.com

www.Love.LoxBlog.com




شعر وموسیقی



نویسنده : alireza ; ساعت 13:54 روز جمعه 18 فروردين 1391برچسب:,

گوش دادن به موسيقي در بهبود عملكرد كودكان كم‌توان ذهني موثر است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس پژوهشي
نتايج يك پژوهش نشان داد: گوش دادن به موسيقي هنگام انجام فعاليت‌هاي هدفمند در كودكان كم توان ذهني بر بهبود تمركز و عملكرد آنها موثر است.
به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رزي زينعلي، كارشناس ارشد كار درماني دانشكده توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، ميترا اشتري و طيبه دلشاد، كارشناسان كاردرماني در تحقيقي تاثير گوش دادن به موسيقي را بر دامنه توجه و تمركز كودكان كم توان ذهني آموزش پذير 7 تا 14 ساله بررسي كردند.
در بخشي از اين تحقيق آمده است: يكي از مهمترين مشكلات كودكان كم توان ذهني اختلال توجه و مركز مي‌باشد كه بر اساس پژوهشهاي موجود، در بيش از نيمي از آنها مشاهده مي‌شود.
موسيقي در افراد كم توان ذهني به شكلهاي مختلف نظير گوش دادن، نواختن و انجام فعاليتها و حركات خلاق براي افزايش يادگيري، سازگاري اجتماعي، هماهنگي عضلاني، ثبات عاطفي و انگيزش هيجاني به كار رفته است.
بنابراين به نظر مي‌رسد افزايش تمركز كودكان كم توان ذهني بتواند بر بهبود يادگيري و سازگاري اجتماعي آنان موثر باشد.
محققان در راستاي اجراي اين پژوهش تعداد 11 دختر و 14 پسر از كودكان كم توان ذهني 7 تا 14 ساله مركز توانبخشي رشد را كه مشكل شنوايي نداشته و توسط روانشناس مركز در گروه آموزش پذير قرار گرفته بودند مورد ارزيابي قرار دادند.
سپس سه روز بعد، آزمون حين گوش دادن به موسيقي تكرار شد. لازم به ذكر است موسيقي انتخاب شده از ساخته‌هاي ثمين باغچه بان به نام «گربه پشمالو» بود كه براي كودكان آشنا، ‌داراي متني ساده و تا حدي برانگيزاننده بود.
نتايج مقايسه ميانگين تعداد دواير سوراخ شده در آزمون تمركز با موسيقي و بدون موسيقي با آزمون تي زوج نشان داد كه گوش دادن به موسيقي حين انجام آزمون، تمركز نمونه‌هاي مورد بررسي را افزايش داده است.
محققان در خاتمه خاطرنشان كرده‌اند: جهت كار درماني كودكان كم توان ذهني مي‌توان از گوش دادن به موسيقي بطور موثر بهره برد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









دسته بندی : <-PostCategory->